De release van ‘De Oost’ op Amazon Prime Video is niet onopgemerkt gegaan. De oorlogsfilm waarin Nederlandse soldaat Johan (Martijn Lakemeier) naar Nederlands-Indië wordt uitgezonden, vertelt het verhaal van de Indonesische Onafhankelijkheidsstrijd. De film heeft al de nodige stof doen opwaaien en ook de out-of-home campagne gaat niet onopvallend voorbij. In opdracht van Amazon Prime Video/The Searchers hebben we maar liefst zeven verschillende vormen van buitenreclame ingezet.

Specials

Op Neude is door Clear Channel een Abri compleet omgebouwd in de sfeer van de film. Deze jungle-achtige Abri met een full wrap van de filmposter trekt direct de aandacht op één van de drukste locaties van Utrecht. In Amsterdam en Den Haag geen abri’s in ‘De Oost’ sfeer, maar hier verfraaien een tweetal compleet bestickerde trams het straatbeeld voor de komende weken.

Om de interactiviteit van de campagne verder te vergroten en het onderwerp onder de aandacht te brengen maakt de Exposurebox een tour van drie weken. De box heeft de eerste week in Eindhoven gestaan en zal daarna een week geplaatst worden in Rotterdam om uiteindelijk in Den Haag af te sluiten. In de fraai aangeklede Exposurebox zijn naast de trailer van de film ook exclusieve ‘behind the scenes’ beelden te zien.

Augmented reality

Verder is er op ca. dertig locaties in tien verschillende steden een AR code toegevoegd aan de abri-poster die je met je smartphone omzet in een digitaal scherm waarmee je de trailer kunt bekijken. Het is één van de eerste abri-campagnes in Nederland waarbij AR is ingezet waarbij geen app nodig is. Door met je camera de code te scannen opent de AR-layer in je browser.