Effectief adverteren maakt het mogelijk het maximale rendement uit je campagne te halen. Wist je bijvoorbeeld dat mensen hun salaris eerder uitgeven als dat net is uitgekeerd? De helft van de bevolking laat het net overgemaakte geld maar liefst 25% meer en makkelijker rollen dan in de weken waarin geen salaris wordt uitbetaald. Vooral de eerste week na Payday spant daarbij de kroon. Dan wordt maar liefst 1/3 van het inkomen net zo hard weer uitgegeven. Het loont dus zeker de moeite om Out of Home media-inzet op dit gedrag af te stemmen!

Effectief adverteren? De cijfers liegen niet

Deze cijfers zijn afkomstig van Clear Channel UK* uit een onderzoek gedaan onder 1000 respondenten. Ook in andere Europese landen zijn de uitkomsten soortgelijk. Nederland wijkt hier dan ook nauwelijks van af. Hoogste tijd dus om op dit gedrag in te haken. Reken je even mee? De grote meerderheid (80%) wordt betaald per maand, de overige 20% van de mensen ontvangt het salaris per week of per 4 weken. Wat ook interessant is om te weten; meer dan 80% van de mensen heeft al een product in gedachten wanneer ‘payday’ nadert.

Waar besteden we ons inkomen aan?

22 % van het inkomen wordt uitgegeven aan eten.
21 % wordt besteed aan uitgaan
17 % wordt uitgegeven aan kleding
12 % aan Entertainment (bioscoopbezoeken/games)
8 % aan Beauty
7 % aan Accessoires
7 % aan Tech/Gadgets
6 % aan Overige

Aan wie besteden we ons salaris?

De meeste mensen besteden het salaris aan zichzelf (35%). Dit als beloning na een maand hard werken. Maar ook de medemens wordt niet vergeten. Zo besteden we aan onze partner zo’n 21%, aan familie 20%, aan onze kinderen 18% en ook onze vrienden worden niet vergeten met 4%.

Hoe kunnen we hierop inspelen?

Nu we de bovenstaande cijfers en resultaten in kaart hebben, is het logischerwijs verstandig om dus zichtbaar te zijn wanneer het salaris overgemaakt wordt (dit is dus in de meeste gevallen de laatste week van de maand). Merken zijn dan op het juiste moment top-of-mind bij de consument. Een week voor payday zichtbaar zijn is ook een goede optie aangezien 84% van de mensen al weet waar hun salaris aan besteed gaat worden. De keuze wordt dus al gemaakt voordat het salaris er daadwerkelijk is.

We helpen je graag!

Wil je meer informatie of vrijblijvend advies op het gebied van (Digital) Out of Home adverteren? Neem dan contact op via john.vanderburg@ymediageneration.nl of door te bellen naar onderstaand telefoonnummer.

* Bron Clear Channel UK