Het zal je niet verbazen dat Programmatic buying –ookwel realtime bidding- de laatste jaren bezig is aan een grote opmars. De uitingen worden steeds scherper en de technologie geeft Out of Home communicatie een flinke boost. Het grote voordeel is de mogelijkheid om in te spelen op de actualiteit en dat maakt een campagne vele malen persoonlijker.

Olympische winterspelen
Zo werden gedurende de winterspelen in Pyeongchang verschillende campagnes zichtbaar die gebruik maakten van Programmatic buying. De campagnes speelden in op de resultaten die in Pyeongchang werden behaald. Zo was het mogelijk Sven Kramer te feliciteren met zijn gouden medaille doormiddel van een digitale Mupi die in verbinding stond met een telefoonnummer. De felicitaties werden direct op het scherm getoond!

Steeds meer digitale uitingen
Bovenstaand is natuurlijk prachtig voorbeeld van wat digitalisering met zich meebrengt. In snel tempo verschijnen er daarom steeds meer digitale uitingen, op sommige plaatsen worden analoge schermen vervangen door een digitale variant. Waar in andere steden juist geheel nieuwe schermen op nieuwe locaties worden geplaatst.

Analoge media nog steeds van grote waarde
Toch is nog lang niet alle media gedigitaliseerd en zal dat waarschijnlijk ook nooit helemaal het geval zijn. Daarom is het zaak om de bestaande (analoge) media niet uit het oog te verliezen. Voor een nationale, regionale of zelfs lokale dekking zal een combinatie van digitaal en analoog nog erg belangrijk zijn. Daarnaast is de tariefstelling van digitaal ten opzichte van analoge media nog steeds niet ideaal.